Jordskugga
2024
2024
2023-24
2023
2021
2016-17
2016–
2014
2012
2012
1994 - 2009
2009
2006-2007
1998–2005
2005
1999-2005
1998–2005
2005
1998–2003
2000
1992-1993
1992
1990
2000
Ekonomikum Uppsala 2000 (commissioned by The Governments Arts Council, Uppehållsrum 445, 446
Den konstnärliga gestaltningen på Ekonomikum har en speciell förutsättning – att utgå från Uppsala Universitets konstsamling. Redan på ett tidigt stadium i projektet ansåg jag att denna utgångspunkt innebar att gestaltningens mest självklara grund borde handla om bilden/tavlan på väggen. Denna konvention var mitt förslags första instans.
I samråd med arkitekten var jag därför mån om att få så obrutna och rena väggar som möjligt i de två uppehållsrum jag hade att förfoga över. Efter att ha gått igenom konstsamlingen valde jag att ta fasta på porträtten. Slutligen involverade jag tio portätt (grafik och måleri) i olika storlekar och från olika tidsepoker.
Av alla olika konnotationer som porträttgenren bär med sig får betydelsen kröning den mest framskjutna platsen i min gestaltnig. De avbildade åtta männen och två kvinnorna har vid olika tidpunkter i historien, förmodligen någon gång under deras livs zenith, krönts med dessa vanemässigt utförda avbildningar. Idag är de flesta av dem bortglömda storheter, åtminstone tillräckligt bortglömda för att vara förvisade till lagret i Uppsala slott. Från sin undanskymda plats lyfts de nu alltså fram för en andra omgång i ljuset, till allmän beskådan. Vad som exponeras eller vad som avslöjas är en öppen fråga och varieras i viss mån från porträtt till porträtt: demonstrativ makt? självgodhet? fåfänga? styrka? sårbarhet?
För studenterna på Ekonomikum finns möjligheter till strålande karriärer. Man skulle kunna anta att vissa av dem kommer att krönas någon gång i framtiden (åtminstone symboliskt) liksom de avporträtterade i samlingen. Med tanken på denna potentiella kröning fotograferade jag studenter inskrivna vid de linjer som ryms i byggnaden och utsåg 22 av dessa bilder att ingå i verket. Fotografierna ska inte ha betydelsen av porträtt. Snarare vill jag behandla dessa bilder som markörer för individer och markörer för potentiella porträtt. Jag använde dagsljusfilm inomhus och ville skapa känslan av att ha hejdat studenterna i korridoren för ett ögonblick. Digitalt jämnade ut bakgrunden till en gul, obestämd rymd som refererar till porträttmåleriet obestämda rymd.